Arbejdsspørgsmål og opgaver til klient-server og tre-lags-arkitekturen


Link til tekst Tre-lags-arkitektur-v1.0.pdf

1. Prøv selv og skriv ned, hvad serveren laver? (kig også på side 6)

2. Hvad laver klienten?

3. Forklar hvorfor 2-lags arkitekturen (klient-server) bliver til en tre-lagsarkitektur. Er det ikke nok med en to-lagsarkitektur?

3a. Forklar hvordan skildpaddespillet spilles på tre-lagsarkitekturen (side 5)

4. Forklar forskellen på applikationslaget og databaselaget (kig også på side 7)

5. Forklar forskellen på applikationsservere og databaseservere

6. Hvad er fordelene ved denne tre-lagsarkitektur?

7. Hvorfor bruger mindre firmaer hosting?

8. Hvad vil det sige, at en server er reaktiv?

9. Forklar med egne ord tre-lagserkitekturen i en netbank. Hvad er en mainframe? Hvorfor har en netbank en tynd klient?

10. Hvordan er tre-lagsarkitekturen i World of Warcraft? Hvorfor kan man skifte computer, når man spiller? Hvilke specielle krav har man, når man spiller fx. World of Warcraft? Hvad er en realm-server?

11. Undersøg, hvordan Facebook er opbygget ud fra 3-lagsarkitekturen http://www.makeuseof.com/tag/facebook-work-nuts-bolts-technology-explained/

Kunne Facebook være lavet i WP? (Det kan I ikke svare på endnu)