Bitmapbilleder lagrer billeder som et skema af pixels med hver deres farve.Vektorgrafik, derimod, lagrer billeder som samlinger af matematisk definerede kurver og linier. Fx kan vi gemme to farvede cirkler som
- cirklernes ligninger (matematiske udtryk, der udtrykker cirklerne),
- de to farvekoder.
Når et billede lagret som vektorgrafik skal fremvises på en skærm, oversætter et program matematikken til et aktuelt skærm-bitmap, der så fremvises.
Fordi alle former og kurver på billedet er matematiske objekter, kan de forstørres, så meget det skal være, uden tab af kvalitet. Fx kan et logo for en fægteklub, gemt som vektorgrafik, ligeså vel printes på et visitkort som på en plakat, der dækker en hel husmur. Situationen er altså helt anderledes end i Figur 8.1.4.3.
For at redigere i vektorgrafik skal vektorerne ændres, i stedet for de enkelt pixels. Vektorer ændres ved matematiske transformationer som fx at strække, bøje, spejle eller farve.
Vektorgrafik kan
- fjerne unødige detaljer – fx til informationsgrafik (piktogrammer, logoer, skilte, videnskabelige figurer mv.),
- opskaleres uendeligt uden tab af detaljer.
Vektorgrafik er dog ikke en erstatning af bitmapgrafik. Bitmaps
- kan forstås og redigeres uden matematisk indsigt,
- håndterer fotos bedre end vektorgrafik,
- er bedre til detaljer end vektorgrafik.