Civilisationernes
sammenstød |
 |
[LEDER]
"Det
er min hypotese, at den
fundamentale kilde til konflikt
i den nye verden ikke vil være
primært ideologisk eller primært
økonomisk. De store skel mellem
mennesker og den dominerende
kilde til konflikt vil være
kulturel."
Professor Samuel P. Huntington,
Harvard University, i essayet
'The Clash of Civilizations?',
sommeren 1993
"Der foregår en kulturkamp."
Kulturredaktør Flemming Rose,
Jyllands-Posten, i DR's
Profilen, 1. feb. 2006
Der var vilje til konfrontation,
da Jyllands-Posten for fem
måneder siden trykte 12
karikaturer af profeten
Muhammed. At konfrontationen nu
inddrager den halve klode er til
gengæld kommet bag på avisen. På
det punkt må det i dag være
eftertrykkeligt erkendt, at der
ikke længere er noget, der
hedder 'her på egnen'. I
internettets tidsalder er lokale
ytringer blevet globale
ytringer. Nationale medier
spiller med deres udsagn direkte
og ansvarsforpligtende ind i
globale konflikter.
Disse døgns reaktioner mod
tegningerne - vareboykot,
flagafbrænding, ambassadeangreb,
dødstrusler og bomber - skal ses
som en foruroligende optrapning
i retning af det sammenstød
mellem den muslimske og vestlige
civilisation, som Huntington
varslede. Tegningerne lægger sig
således i forlængelse af, hvad
muslimer ser som generationers
vestlig undertrykkelse.
I modsætning til vesterlændinge
har Mellemøstens befolkning
aldrig glemt ydmygelsen, da
Storbritannien og Frankrig i
1916 forsøgte at diktere
Mellemøstens fremtid, herunder
Iraks grænser og styreforhold.
Som Huntington skriver i en
bredere kontekst: "Vesten vandt
ikke verden i kraft af sine
ideers, værdiers eller religions
overlegenhed, men snarere i
kraft af sin overlegenhed i
brugen af organiseret vold.
Vesterlændinge glemmer ofte den
kendsgerning,
ikke-vesterlændinge gør det
aldrig."
Siden har Mellemøstens muslimer
noteret, hvordan arabere af
Vesten blev tvangsflyttet, da
Israel skulle oprettes i 1948.
Hvordan Vesten har accepteret
Israels efterfølgende besættelse
gennem næsten fire årtier af
palæstinensisk jord. Hvordan
Vesten har invaderet og besat
Irak. Og hvordan Vesten nægter
Iran at udvikle sit atomprogram,
mens Israel uden vestlig
reaktion opretholder sit
a-bombearsenal.
I muslimsk-arabisk optik er
dette én lang, imperialistisk
fornedrelse. Til det skal
lægges, hvad mange herboende
muslimer oplever som daglige
ydmygelser: økonomiske
straffeaktioner, eksklusion fra
arbejdsmarkedet og almen
chikane, ikke mindst fra det
parti, der er regeringens faste
parlamentariske grundlag. Det er
i denne belejringstilstand, at
muslimerne rammes af
Jyllands-Postens knytnæve lige i
synet. At se profeten forhånet
med en bombe i turbanen er
sårende i en grad, som
sekulariserede vesterlændinge
vanskeligt forstår. Fortvivlede
har nogle muslimer forsøgt at
formidle deres følelser ved
paralleller til det kristne
univers: 'Tænk hvis vi afbillede
jeres Jesus med erigeret lem'.
Hvortil de møder reaktionen:
'Og...? Det har vi da selv
gjort.'
Jyllands-Postens tegninger er
dråben, der har fået bægeret til
at flyde over og startet vredens
flodbølge. Yderligtgående imamer
og forhadte regimer udnytter
sagen til at styrke egne
positioner, men nok så afgørende
er åbenbaringen for almindelige
muslimer af, at man med de
elektroniske netværks enorme
effektivitet endelig kan hæve
sig fra at være den magtesløse
part til at være den stærke.
Fortsætter optrapningen, varsler
det ilde for civilisationernes
sameksistens. Den dag,
konflikten måtte føre til danske
ofre, ser man for sig danske
aviser rydde forsiderne for at
trykke Muhammed med bomben.
Forstandige redaktører, der
syntes Jyllands-Postens stunt i
september var tåbeligt - omend
tilladt - vil pludselig se
Muhammed-motivet som ikon for
ytringsfriheden, pludselig være
indrulleret i en kamp, som
egentlig ikke var deres. Og i
den muslimske verden vil
selvsamme motiv aflæses som nok
en fuck-finger fra Vesten, nok
en anledning til forbitrelse og
optrapning. Positionerne låser
sig, dialogen forstummer,
ekstremisterne i begge lejre
gnider sig i hænderne. Det
ulykkelige er, at det ikke
handler om ytringsfriheden. Det
handler om dens forvaltning.
Ytringsfriheden er minoritetens
værn mod majoriteten, ikke
majoritetens redskab til at
sparke den, der er i knæ. Derfor
er ytringsfrihed også friheden
til ikke at ytre hvad som helst.
Kendt på enhver redaktion, hvor
man ustandseligt afstår fra
ytringer, der krænker
modtageren. Grusomme billeder af
Irak-krigens ofre som ét
eksempel.
Jyllands-Postens manøvre var
ikke en nødvendig
forsvarshandling. Det var en
beslutsom offensiv. Avisen kunne
ikke acceptere troendes ønske om
hensyntagen til deres religiøse
følelser. Det var "uforeneligt
med et verdsligt demokrati og
ytringsfrihed," skrev man. Og
indledte, hvad avisens
kulturredaktør åbent kalder
kulturkamp. Muslimerne skulle
tvinges på plads, indordne sig,
"finde sig i hån, spot og
latterliggørelse."
Det var Gandhi, der sagde: "For
mig har det altid været et
mysterium, hvordan mennesker kan
føle sig selv ærefulde ved at
ydmyge deres medmennesker."
Demokratiets løfte er at ophæve
konfrontationer og gøre dem til
sameksistens. Lever vi ikke op
til det, ender vi hos Huntington.
jsn
|
|
|
|
|
|
|