'Der er intet at forhandle om' -
Information |
 |
 |
Protesterne er tåbelige, de er kontraproduktive og tyder på en meget ringe intelligens. De protesterendes realitetsfornemmelse kan ligge på et meget lille sted, siger Hans Magnus Enzensberger om den islamiske verdens protester over at Jyllands-Posten har bragt 12 tegninger af profeten Muhammed
Foto: Polfoto |
|
 |
|
|
|
|
[YTRINGSFRIHED]
Protesterne mod Jyllands-Postens
tegninger har den stik modsatte
virkning af den, de
protesterende vil opnå, mener
den tyske forfatter Hans Magnus
Enzensberger
I november 2005 offentliggjorde
den tyske forfatter og
samfundsdebattør, Hans Magnus
Enzensberger, en større artikel
om "den radikale taber". Den
måde, menneskeheden har valgt at
organisere sig på - med
'kapitalisme', 'konkurrence',
'imperium' og 'globalisering'
øger dagligt antallet af tabere,
konstaterede han her.
"Den radikale taber" er ingen
almindelig bølle. "Han isolerer
sig, bliver usynlig, vogter over
sin vrangforestilling, sparer
sin energi og venter på det
tidspunkt, hvor han kan slå
til," lyder Enzensbergers
diagnose. Han betragter sig selv
som en taber, der ikke er værd
at samle på, og derfor betragter
han også andre som værdiløse.
"Den eneste løsning på hans
problem, han kan få øje på, er
at forværre de omstændigheder,
der får ham til at lide."
Eksempler er faderen, der dræber
kone og børn, før han skyder sig
selv. Eller manden der
barrikaderer sig i lejligheden
og skyder på alt og alle, fordi
han er bagud med huslejen.
Enzensbergers pointe er, at det
kan være rene småting, der får
den radikale taber til at
eksplodere, for han gør det ikke
til trods for, at det betyder
hans egen undergang, men præcis
fordi hans handling udløser den.
"På den ene side oplever
taberen, i det øjeblik hvor han
eksploderer, omsider følelsen af
sand magt. Hans handling
tillader ham at triumfere over
andre ved at udslette dem. Og på
den anden side yder han bagsiden
af sin magtfølelse retfærdighed,
mistanken om at hans eksistens
er værdiløs, ved at gøre en ende
på den."
Islamismens globalisering
Ifølge Enzensberger genfinder
man den radikale taberpsykologi
i verdens terroristgrupper, blot
multipliceret. I dette
perspektiv analyserer han
terrorens udvikling fra Anden
Verdenskrig (Hitler bærer ifølge
Enzensbergers analyse alle en
radikal tabers kendetegn) over
Den Kolde Krig og alverdens
bogstavskombinationer, der har
kaldt sig befrielsesbevægelser
eller revolutionære, til i dag.
Det nye i nutiden er, ifølge
Enzensberger, at den første af
den slags bevægelser, der har
været i stand til at holde trit
med globaliseringen, islamismen,
har set dagens lys.
"Islamismen er et ideelt middel
til at mobilisere radikale
tabere, fordi den mikser
religiøse, politiske og sociale
motiver."
Enzensberger påpeger alle
islamismens ligheder med
tidligere vestlige leninistiske
og kommunistiske grupper, samt
hvordan islamisterne i det hele
taget, såvel ideologisk som
teknologisk, har lært det meste
af Vesten. Men samtidig er
islamisternes destruktive
aktioner først og fremmest
rettet mod andre muslimer,
hvilket ifølge ham ikke er noget
tilfælde, men en konsekvens af
den radikale taberpsykologi.
"Islamisterne er lige så
ligeglade som nazisterne var med
Tysklands undergang. Som dødens
avantgarde har de ingen omsorg
for deres brødre i troens liv. I
islamisters øjne viser det
faktum, at flertallet af
muslimer intet ønske har om at
sprænge sig selv eller andre i
stumper og stykker, blot at de
ikke fortjener bedre. Trods alt
er den radikale tabers mål at
gøre så mange andre som muligt
til tabere."
Som et finsk teleselskab
Hvordan ser der så ud i de
arabiske lande, set i dette
perspektiv? Siden Kalifatet er
det gået støt tilbage,
konstaterer Enzensberger - "hvis
man ser bort fra indtægterne fra
råolie, klarer hele den arabiske
verden sig ikke bedre økonomisk
end et enkelt finsk
telekommunikationsselskab." Og
selv for udvinding af råolien er
det olieproducerende Mellemøsten
totalt afhængig af vestlig
teknologisk bistand. Såvel
økonomisk som politisk har den
arabiske verden været reaktionær
og uproduktiv, hvilket ifølge
Enzensberger har ført til en
hjerneflugt så massiv, at den
kan sammenlignes med den jødiske
elites exodus fra Tyskland i
1930'erne. "Sandsynligvis med
lignende langt-rækkende
konsekvenser."
"For enhver araber, der tænker
over tingene, repræsenterer
selve de genstande,
hverdagslivet er afhængig af i
Maghreb og Mellemøsten en
uudtalt ydmygelse - hvert eneste
køleskab, hver telefon,
stikkontakt og skruetrækker, for
ikke at nævne de højteknologiske
produkter."
Men islamismens radikale taberes
handlinger, vil være
katastrofale for de arabiske
samfund, spår Hans Magnus
Enzensberger.
"Den mest ødelæggende
langtidsvirkning vil ikke blive
en byrde for Vesten, den vil
lande på skuldrene af den
religion, i hvis navn
islamisterne handler. Ikke kun
flygtninge, asylsøgere og
migranter kommer til at lide af
den grund. Ud over enhver
retfærdighed kommer hele
folkeslag til at betale en enorm
pris for deres selvudnævnte
repræsentanters handlinger.
Ideen om, at deres mål, der er
slemme nok i sig selv, kan
fremmes ved terrorisme, er
absurd. Der findes i historien
ikke ét eksempel på et
regressivt samfund, der har
overlevet i det lange løb, når
det kvalte sine egne produktive
potentialer," konkluderer han.
Aldrig i livet
I det samme lys ser Hans Magnus
Enzensberger sagen om
Jyllands-Postens tegninger.
Sammenstøddet var uundgåeligt,
mener han. Og på spørgsmålet om,
hvordan der nu kan findes en
civiliseret dialog, lyder
svaret, at der ikke findes nogen
måde, hvorpå man kan forsone
positionerne.
"Ironien er, at de mennesker,
der protesterer, intet har
forstået af mediernes logik.
Hvem kendte ude i verden
Jyllands-Posten, et lille dansk
dagblad, før dette? Nu er den
blevet berømt, og tegningerne af
Muhammed spredes over det hele.
De, der protesterer, har opnået
præcis det modsatte af, hvad de
var ude på. Flere og flere
trykker tegningerne som et tegn
på solidaritet," konstaterer
Hans Magnus Enzensberger.
"Protesterne er tåbelige, de er
kontraproduktive og tyder på en
meget ringe intelligens. De
protesterendes
realitetsfornemmelse kan ligge
på et meget lille sted."
Hans Magnus Enzensberger mener
heller ikke, der er noget at
undskylde for.
"Hvorfor undskylde? Det er
muligt, der er nogle, der
kapitulerer, men flertallet i
Vesten end ikke drømmer om at
give sig. Vi er ikke suicidale,
skulle jeg som forfatter give
mig? Aldrig i livet."
Handler denne sag om
ytringsfrihed?
"Selvfølgelig gør den det. Det
har taget os hundredevis af år
at nå til, hvor vi befinder os,
det kan vi ikke give køb på."
De kalder os for hunde, hvordan
reagerer du på det?
"Personligt er jeg ligeglad.
Naturligvis! Vi er vantro, og vi
tænker bare, lad dem snakke. Men
de har intet begreb om
gensidighed. De må kritisere os,
men vi må ikke kritisere dem."
Debatten i Danmark i de
foregående fire måneder har
blandt andet gået på
unødvendigheden af at bringe
tegningerne. Det har været svært
at se begrundelsen?
"Man kan have indvendinger mod
tegningerne, fordi de er
smagløse, men når det kommer til
bombetrusler og den slags, er
der ikke noget at forhandle om."
|
|
|
|
|
|