Afsætning A
Formål

At du udvikler din evne til at forstå og arbejde helhedsorienteret med afsætningsøkonomiske problemstillinger – i Danmark, Europa og på globalt plan. Teori, modeller og informationsindsamling skal således gøre dig i stand til at analysere både kunders og virksomheders situation – og i forlængelse heraf skal du kunne planlægge og gennemføre løsningsforslag og kontrollere dem

Placering mv.

  • Afsætning A er placeret på alle 3 år. Faget er både mundtligt og skriftligt.
  • Faget er meget opgave- og projektorienteret. Vi inddrager således løbende små opgaver, artikler og større cases.
  • Diskussioner baseret på teori, modeller og casemateriale er en fast del af faget.
  • Faget er meget levende, således at virkeligheden hele tiden er til diskussion.

Eksempler på indhold

  • I den globaliserede verden bliver konkurrencen mellem virksomheder konstant øget, hvordan kan virksomheder skabe vækst under disse forhold? Fusioner og innovative tiltag er nogle muligheder, men hvem og hvordan?
  • Mange virksomheder tilbyder kunderne næsten de samme produkter. Hvordan skal de så adskille sig fra hinanden? Hvad konkurrerer de på ud over prisen?
  • Vi lever i en oplevelsesøkonomi, hvor folk i stigende grad iscenesætter sig selv. Hvad betyder det for virksomheders afsætningsarbejde?
  • Vi lever i en globaliseret verden, hvor unge i New Delhi i stigende grad forbruger på samme måde som unge i Århus. Betyder det, at virksomheder skal sælge deres varer på samme måde uanset land?
  • Service og serviceydelser betyder mere og mere for virksomheders afsætning – men hvordan kan virksomhederne arbejde professionelt med service?