Afsætning B
Formål

At du udvikler din evne til at forstå og arbejde med afsætningsøkonomiske problemstillinger – i Danmark, Europa og på globalt plan. Teorier om sammenhænge og informationsindsamling skal således gøre dig i stand til at analysere både kunders og virksomheders situation – og i forlængelse heraf skal du kunne planlægge og gennemføre løsningsforslag og kontrollere dem

Placering mv.

  • Afsætning B er placeret på 1. og 2. år. Faget afsluttes med mundtlig prøve. Overbygning B->A niveau kan evt. tilvælges
  • Faget er meget opgave- og projektorienteret. Vi inddrager således løbende aktuelle artikler og cases
  • Diskussioner baseret på fagets teori sammenholdt med casemateriale er en fast del af faget
  • Faget er levende, idet vor egen forståelse af køb-og salgssammenhænge hele tiden udfordres af virkeligheden

Eksempler på indhold

  • Mærkevarer findes indefor alle brancher. Hvornår er der tale om en mærkevarer? Og hvorfor er det så vigtigt om og hvordan en virksomhed sælger mærkevarer?
  • En produktionvirksomhed som fx producerer tøj arbejder hele tiden med sin værdikæde og hvordan de kan skabe mere værdi overfor deres kunder. Er det i produktudvikling de skal lægge deres vægt? Er det produktionen, som den bruge flere ressourcer på? Eller er det salg i butikkerne og reklame de skal gøre mere ud af?
  • Virksomheder er i konstant konkurrence med andre virksomheder, men hvornår skal de handle på det og hvornår skal de lade vær. Fx kan det betale sig at for det lokale Pizzarier at lave en tv-reklame, når McDonald reklamere?
  • Servicevirksomheder udgør en betydelig del af Danmarks samfundsøkonomi og er også en vigtig konkurrenceparameter på det globale marked. Hvad forstår man ved en servicevirksomhed og hvordan kan servicevirksomheders øge vækst i fremtiden?