At du udvikler din forståelse for franske forhold mht. samfund, politik, medier, sprog og grammatik og herigennem udvikler din evne til at beskrive, analysere og tage stilling til disse forhold i Frankrig. Endelig bliver du i stand til at tale et godt og forståeligt fransk.
|
- Fransk A er placeret på alle tre årgange. Faget er både mundtligt og skriftligt
- Vi inddrager hele tiden aktuelle tendenser i Frankrig både politisk, socialt og erhvervsmæssigt
- Vi tager på ekskursioner og studieture
- Vi læser såvel skønlitteratur som faglige tekster, primært fra aviser og blade
- Vi arbejder med projekter på tværs af fagene
|
- Frankrig er en vigtig aktør i Europa med mere end 60 mio. indbyggere. EU-samarbejdet betyder at du får nemmere ved at studere, bo eller arbejde i udlandet; fx i Frankrig. Hvordan defineres fransk kultur og identitet? Hvordan integreres man i Frankrig?
- Du har måske lyst til at arbejde i en fransk virksomhed eller i en dansk virksomhed som eksporterer til Frankrig? Du bør så kende fransk virksomhedskultur og omgangsformer og endelig kunne beherske den mundtlige og skriftlige kommunikation på fransk
- Frankrig står for det smukke og sofistikerede især hvad angår vin, mad, mode, lingeri, kunst, litteratur, film osv. Verden forandrer sig – kan Frankrig fastholde sin position som eksponent for ”la belle vie”?
- Globalisering betyder et øget behov for at vide noget om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold. Hvorfor var det franske præsidentvalg, som blev vundet af Nicolas Sarkozy i maj 2007, vigtigt – også uden for Frankrigs grænser? Spiller Frankrig stadig en rolle på den storpolitiske scene?
- Medierne spiller en meget stor rolle på alle niveauer. Hvad er mediernes rolle og hvordan fungerer de franske medier? Herunder også reklamernes magt og betydning
|