Tysk A
Formål

At du udvikler din forståelse for tyske forhold mht. samfund, politik, medier, sprog og grammatik og herigennem udvikler din evne til at beskrive, analysere og tage stilling til disse forhold i det tysksprogede område. Endelig bliver du i stand til at tale et godt og forståeligt tysk.

Placering mv.

  • Tysk A er placeret på alle tre årgange. Faget er både mundtligt og skriftligt
  • Vi inddrager hele tiden aktuelle tendenser i Tyskland, Schweiz og Østrig både politisk, socialt og erhvervsmæssigt
  • Vi tager på udveksling og studieture
  • Vi læser såvel skønlitteratur som faglige tekster, primært fra aviser, blade og nettet
  • Vi arbejder med projekter, som præsenteres og evalueres

Eksempler på indhold

  • Tyskland er et vigtigt land i Europa med mere end 80 mill. Indbyggere. Dertil kommer Schweiz og Østrig. Du kan via EU-samarbejdet komme til at studere i et af disse lande. Hvad er tysk kultur og identitet? Hvordan integreres man bedst?
  • Tyskland er det land, Danmark har mest samhandel med. Du ønsker måske at komme til at arbejde i en dansk virksomhed, der eksporterer til det tysksprogede område. Så bør du lære tysk virksomhedskultur og omgangsformer og kunne beherske mundtlig og skriftlig kommunikation på tysk
  • Tyskland er kendt for store virksomheder som f.eks. Mercedes, BMW og Siemens, nævnes må også tyske modemesser og det berømte tyske øl, der flyder i stride strømme bl.a. i forbindelse med Oktoberfesten i München
  • Tyskland bidrager til globaliseringen. Derfor er det vigtigt at vide noget om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold. Tyskland er dog også kendt for lokalt særpræg i de 16 delstater fra Slesvig-Holsten til Bayern. Hvilken rolle spiller forbundskansler Angela Merkel internationalt?
  • Tysk film og litteratur gør sig fint i disse år, tænk f.eks på film som ”Der Untergang” og ”Good Bye Lenin”. Hvordan fungerer medierne i Tyskland og hvilken rolle spiller reklamen