Studieretning 10

Markedet, kommunikationen
og informationsteknologien

Virksomhedsøkonomi A, afsætning A
og innovation C

Hvorfor vælge studieretningen

  • Du interesserer dig for økonomi, virksomheder og erhvervslivet generelt.
  • Du forestiller dig måske at arbejde med reklame/markedsføring eller i en økonomiafdeling.
  • - eller du har planer om senere at studere videre inden for økonomi og/eller markedsføring.
  • Du kan godt lide at arbejde med komplekse beregninger, men er også interesseret i mere kreative emner.
  • Du interesserer dig for, hvordan reklameverdenen ser ud i virkeligheden.
  • Du følger med i aktuelle forretnings- og markedsmæssige forhold.
  • Du ønsker en bedre forståelse af, hvad der foregår, når en virksomhed planlægger at producere og sælge en vare eller en serviceydelse.

Hvad tilbyder studieretningen -eksempler

  • Vi vil give dig indsigt i områder inden for ledelse af virksomhed og styring af ideer og forretninger i en virksomhed.
  • Vi vil sætte dig i stand til at kunne vurdere en virksomheds økonomiske og markedsføringsmæssige beslutninger.
  • Vi vil lære dig at forstå, hvordan reklameverdenen fungerer – og hvad der foregår i en virksomheds markedsføringsafdeling.
  • Vi vil give dig en faglig ballast og viden, som gør dig i stand til at kunne forstå og gennemskue gængse matematiske og økonomiske/markedsmæsige sammenhænge.

Studieretningsfag - som du skal have i din stamklasse

Virksomhedsøkonomi A

Økonomisk styring, strategi, årsrapport, ressourcer, beslutningsgrundlag, virksomhedsanalyse, indtægts- og omkostningsanalyser, logistik, aktivitetsplanlægning, investering, budgettering, kontrol, it-værktøjer

Afsætning A

Markedsføring, reklame, pristeori, strategi, kultur, globalisering, internationalisering, konkurrence, købsadfærd, målgrupper, segmentering, distribution, kommunikation, produktudvikling.



Innovation C

Innovation (nyskabelse), innovation og samfundsudvikling, innovation og virksomheders konkurrenceevne,innovation og idégenerering (frembringelse),udvikling af innovation (proces), diffusion (spredning),forretningsplan og projektforløb.

Obligatoriske fag - som du skal have i din stamklasse

A-niveau:

B-niveau:

C-niveau:

Valgfag - du kan vælge mellem kombinationer af valgfag:

Udover din ovenstående fagrække skal du have et antal valgfag. Antallet af valgfag afhænger af, om du har valgt fortsættersprog eller begyndersprog. Har du valgt begyndersprog har du færre timer til rådighed til valgfag.