Forside til ITB-faget

Link til lektionsplan i klasse 3A       Link til helt ok opslagsværk til it-begreber (hardware & software)   

Vi kan komme ud til Microsoft og lave app's

Program fra Google der har fået stor ros : https://www.google.com/webdesigner/

Emner

Skrevet med blåt angiver kernestof
Skrevet med sort angiver fagets mål

Kernestof Supplerende
it-systemer, herunder server, datatransmission og netværk

anvende faglig viden til at organisere og vedligeholde digitale arbejdspladser i netværk

Kap. 2 (Hardware og software)
PowerPoint kap. 2 hardware

Kap. 3 (IT arbejdsmiljø)


Kap. 15 (Netværk)

 

Arbejdsspørgsmål kap. 2-4

Opgave i Ascii-koden og binære tal 

ItB/tre-lags-arkitektur-v1.0.pdf Supergodt skriv fra iftek. med opgaver. (her forklares til dels opbygningen af Facebook
Arbejdsspørgsmål og opgaver til 3-lags-arkitektur

http://www.makeuseof.com/tag/facebook-work-nuts-bolts-technology-explained/

http://www.youtube.com/watch?v=ueVnSz_lXEs der ligger 10-20 tutorial, som ret ok beskriver networking

Opgave i netværk (KP)

Porte og protokoller (Wikipedia)

Internettet - Opgaver i IP-adresser, protokoller m.m. Kap. 15

Der ligger også en test med hjælpemidler til kap. 15 på Fronten (den skal red., da IP-adresser bl.a. er ændret)

Opgave i smartphones (2013)

http://thenewboston.org/tutorials.php Her ligger bunker af små videos til alt muligt, bl.a. netværk, programmering m.m.

Global kabling:

http://submarine-cable-map-2013.telegeography.com/

http://www.comon.dk/art/224209/nyt-kort-her-er-nettet-under-havet?utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS

logisk, fysisk og organisatorisk datasikkerhed

kortlægge it-sikkerhedsproblemer og opstille forskellige løsningsforslag

Kap. 4 (IT-sikkerhed)

Kap. 16 (IT-politik og sikkerhed)

Der ligger en lille test på Fronten (10 spørgsmål til kap. 16)

http://www.youtube.com/watch?v=eeS4brbDVuU Super
 "Ericson dawn of the net"

Internettet - Opgaver i IP-adresser, protokoller m.m.

Opgave i cookies

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_protocol_suite - meget brugbar til net og protokoller
 

kommunikationsværktøjer og modeller, hjemmesider, design og visualisering.

anvende viden om it til kommunikation i interaktive sammenhænge, herunder at vurdere visualiseringsæstetik og brugervenlighed

Kap. 6 (Web)


Kap. 7 og 8 (Designregler/principper, navigationsstruktur og designstandard)

Kap. 9 (Udvikling af brugergrænseflade, kend brugeren)
PowerPoint til kap. 9 - brugerflader

Markedsføring på nettet

Hjælpeside til WordPress og design af websites

HTML5 og css.pdf (skal bruges til opstart i HTML5 og css-filer til forsk. platforme)

Hjælpeside til udvikling af app

Opgaver kap. 8.html (kan red. og bruges på ITBny)

Hvad er vektorgrafik? http://dl.dropbox.com/u/2697873/dia-setup-0.97.2-1.exe  (program til vektorgrafik - tungt))

Introduktion til grafisk design (af Ditlev)

Opgaver til kap.7 og lidt 8 med forklaringer og m.m.

Opgave i WP - med kap. 7 og mere 8

Arbejdsspørgsmål/små opgaver til kap. 8 side 141-152

Opgave kap. 9

Smartphone-projekt (også sikkerhed m.m. i opgaven)

http://fly.tdc.dk/publish.php?id=25326 (sikring af smartphone)

Den første opgave i WordPress (til klasse, der ikke har design)

Projekt med afsætning i webdesign (WP 1. opgave)

Opgave i taksonomiske niveauer og kildekritik

Opgave om Bitcoin (dec. 13)
 

it-infrastruktur og retsregler

-redegøre for it’s betydning for individ, erhverv og samfund

Kap. 10 (Retsregler)

Præsentation af kap. 10

Kap. 12 (IT i det off. rum)
Link til persondataloven

Opgave i retsregler- kap. 10

http://www.information.dk/298306 - Dine mindste bevægelser kan følges skridt for skridt

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/
ECE1736907/eksperter-google-ved-fuldstaendig-vanvittigt-meget-om-dig/
Google ved alt om dig.

http://www.youtube.com/watch?v=pWXij_TiCns (om Google - der er 3 og de varer vist 45 min.)

http://www.information.dk/317996  »På få uger vil de rette folk kunne knuse cpr-systemet«. Art. fra nov. 2012

http://www.information.dk/319361 (censur i den digitale tidsaldeer)
Spørgmål til artikel om nye kontrolformer på internettet

databaser, modellering, systemintegration og datarepræsentation

strukturere data og anvende databaser på forskellige anvendelsesområder

Kap. 5

Enterprise resource planning eller ERP er betegnelsen for et ... ERP integrerer alle virksomhedens funktioner så som ordrebehandling, salg, indkøb, lagestyring ...

Databaser i Access starter vi med

https://www.youtube.com/watch?v=p_I54RvlYUU (ok introer)

http://office.microsoft.com/da-dk/access-help

Database nr.1 PP fra Dafolo

Test til side 69-82 ligger på Fronten (10 spørgsmål)

Opgaver i database (E/R-diagrammer)

Svar opgave 1

http://iftek.dk/databasemodellering-sm2 Her er en grydeklar opgave

Er dit personnummer korrekt (lille ogave)

Opgaver i Context og dsd diagrammer

Base skal bruges fremover i såvel Windows som på Mac. Brugervejledning på under materialer på Fronten

Kan fx. downloades fra http://www.openoffice.org/download/index.html

http://openoffice.ine-hn.org/download/ på dansk

https://svn.apache.org/repos/asf/incubator/ooo/ooo-site/trunk/content/da/doc/StartMedBase.pdf (link til en mere simpel vejledning)

ItB/PHPscript.txt (forbinder min db med wp-siden)

it-organisation, udvikling og styring

it-værktøjer og it-systemer til optimering af forretningsprocesser

it-strategier og teknologiledelse

anvende viden om it-værktøjer til at vurdere forretningsprocesser

redegøre for it-strategiske løsninger og politikker i sammenhæng med en virksomheds udvikling og øvrige strategier

Kap. 11 (Leavitts model)

Kap. 13 (Forretningsprocesser, CRM m.m.)

Kap. 14 (Virksomhedens informationsnetværk)

Kap. 17 (IT- og forretningsstrategi)

Kap. 18 (Projektorganisation)

Kap. 19 (Valg af udviklingsmodel)

 

 

(tjek for udsendelser/youtube om Facebook)

Lidt spørgsmål til kap. 14

Projekt på 30 lektioner og 20 sider pr. gruppemedlem

anvende viden om udvikling og implementering af it-systemer til at planlægge og organisere projekter
Kap. 20-25 (Systemudviklingens faser) Opgave i taksonomiske niveauer og kildekritik

Eksamensprojektoplæg 2013

Links m.m. primært til læreren:

En besked kan så finde vej til den rigtige proces over netværket, hvis den forsynes med portnummeret på processen og IP-adressen på maskinen, hvor processen kører. Hvor applikationslaget kommunikerer med beskeder (fx HTTP-beskeder), kommunikerer transportlaget med segmenter. Segmenter er beskeddata forsynet med med afsender- og modtager-port samt varierende ekstra information

Fra nettet m.m. - diverse programmer Diverse Det formelle/bogen
http://scratch.mit.edu/ God begyndelse til programmering

OneNote (kan også bruges til simple diagrammer)

http://evernote.com/intl/da/ (gratis alternativ til alle PC'ere)

Apple's alternativ til OneNote.Det hedder CURIO og kan findes på nedenstående link. (det koster penge)

-http://www.zengobi.com/products/curio/

Link til småopgaver og intro til OneNote

Klik for at åbne notesbogen i webbrowseren - det er min test-udgave:
https://skydrive.live.com/edit.aspx/Offentlig
/Personligcid=3fec310da837aded&id=documents?&

http://undervisning.videnskab.dk
/informationsteknologi

 

http://www.dafolo.dk/page4679.aspx
(link til bogens website)

AdopeMuse minder meget om FP, så det kunne være en rigtig god afløser for FP. (jeg kan risikere, at FP ikke kan afvikles på Windows8)

Expression Web er afløseren for FP - på et tidspunkt skal jeg snakke med HEFA om at løfte min web over.

Hvis I fx. ønsker at undervise i operativ-systemer(OS) og eleverne anvender deres egne bærbare. Her kan jeg anbefale at i anvender et produkt fra Oracle. Det er gratis og hedder Oracle VM VirtualBox. http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/virtualbox/downloads/index.html#vbox

Ved at installere dette program på deres private pc er det muligt inde i Oracle VM VirtualBox, at afvikle flere operativ-systemer. I kan fx. installere ubunto http://ubuntu.en.softonic.com/   Vi kan levere prøve-versioner af XP og Windows 7, som I kunne anvende til undervisningsformål.

 www.html.net eksisterer stadig - dog på engelsk. Her har i html, css, asp, php,  javascripts. Fantastisk side hvor der også er tutorials.

Protokoller i applikationslaget er tilknyttet nogle faste portnumre, som ikke udskiftes. Fx bruger HTTP altid port 80 og SMTP altid port 25. Andre portnumre står til rådighed og kan bruges af forskellige processer på forskellige tidspunkter.

Hvis en besked skal sendes fra en værts applikationslag til en andens, angiver man port-nummeret for at ramme den rigtige protokol. På den måde får en HTTP-server ikke pludselig en SMTP-besked, som den ikke kan forstå.

En port er som en stikkontakt. Hvis en klient vil “snakke HTTP” med en server, skal klienten bruge “modtagers portnummer = 80” – klienten skal have det rigtige “stik” til stikkontakten

Kig i afs. 5.4.1 i Ibog

Analyse af Startour og team-benn

Link til læreplan ITB

Vejledning til ITB (fra 2010)

ITB på EMU

http://iftek.dk/ (gode råd til forsøgsfaget)

Faglige mål:

-redegøre for it’s betydning for individ, erhverv og samfund

anvende faglig viden til at organisere og vedligeholde digitale arbejdspladser i netværk

strukturere data og anvende databaser på forskellige anvendelsesområder

anvende viden om udvikling og implementering af it-systemer til at planlægge og organisere projekter

anvende viden om it-værktøjer til at vurdere forretningsprocesser

kortlægge it-sikkerhedsproblemer og opstille forskellige løsningsforslag

redegøre for it-strategiske løsninger og politikker i sammenhæng med en virksomheds udvikling og øvrige strategier

anvende viden om it til kommunikation i interaktive sammenhænge, herunder at vurdere visualiseringsæstetik og brugervenlighed